Godt skrevet av Farhan Shah i aftenposten:
"Å basere islamforståelsen på militante og konservative
gruppers ideologiske syn er historieløst.
I en lang periode har islam på norsk jord blitt
kritisert fra både kristne og sekulær-humanistiske hold.
Den nye versjonen for kristen polemikk mot islam – med
klare historiske røtter og høyrepopulistisk undertone – fremstiller islam som
blant annet en «essensiell» terrormilitaristisk ideologi, og
skildrer profeten Muhammad som en Antikrist og en tydelig representasjon av en
krigsfyrste som forkynner en bloddryppende volds- og krigsteologi - utstyrt med
anlegg for pedofili.
Pepret med
kritikk
Sekulære humanister retter den samme kritikken mot islam,
som i en tidligere fase ble rettet mot kristendommen av opplysningstidens
markante skikkelser og nyere ateistiske kritikere som Fredric Nietzsche, Ludwig
Andreas Feuerbach, Karl Marx, Sigmund Freud, Arnulf Øverland og Bertrand
Russell.
Disse kritiserte kristendommens natur som de forfektet
inneholdt sterke elementer av overtro og overnaturlige elementer, samt en
undertrykkende og voldsfremmende teologi.
I nyere tid har islam blitt pepret med kritikk fra
sekulære, humanetiske hold, som gjennom en essensialistisk tanke forfekter at
islamske lover fundamentalt sett er kvinneunderkuende, voldsfremmende,
autoritære og anti-humanistiske. En slik kritikk er tett forbundet med en
teologisk lære om (klassisk) sharia, den islamske lovkodeksen og hadith-litteratur.
Intellektuell
dovenskap
Det er absolutt viktig at oppriktige og kunnskapsrike
muslimske stemmer kritiserer en essensialistisk, reduksjonistisk
og unyansert islamfremstilling. En slik fremstilling må kritiseres
fordi slike islamtolkninger, fra et vestlig sekulært perspektiv, baserer
tenkningen på selektive, isolerende og ikke-konstekstuelle fortolkninger av
Koranen og anser disse som de eneste autentiske fortolkninger.
Denne tanken neglisjerer et bredt spekter av muslimske
intellektuelle skikkelser, både fra fortiden og den nyere tid som har tolket
Koranen og de islamske tekstene på annerledes vis.
Å basere islamforståelsen på militante og konservative
gruppers ideologiske syn, innebærer fravær av en historisk-kritisk og
kontekstuell tilnærming.
Når det er sagt, må det understrekes at det er
muslimenes forpliktelse å foreta en historisk-kritisk studie av de overleverte
tradisjoner. Tradisjoner som er i konflikt både med Koranen og den moderne
menneskerettighetstenkningen. Å beskylde Vesten for muslimsk kollektiv
dekadanse er rett og slett intellektuell dovenskap.
Saudiarabisk
nattsvart ideologi
Det råder ingen tvil om at Vesten – især USA – har
spilt sin rolle gjennom destruktiv geopolitikk og bidratt til finansiere den
saudiarabiske militaristiske nattsvarte ideologi, som er ansvarlig for
spredningen av militante og radikale ideologier i islams navn. Men – dette er
kun en del av årsaken til den muslimske verdens patologiske og skrøpelige
tilstand.
Som nevnt tidligere, er vestlig sekulær-humanistisk
kritikk rettet mot islam relatert til to sentrale elementer: ideen om sharia og
hadith-litteratur.
Gjennom en helhetlig og kontekstuell lesing av
Koranen, registrerer vi at bokens primære funksjon var å løsrive araberne fra
ulike former for undertrykkelsesmekanismer til fordel for et rettferdig,
demokratisk og humanistisk samfunn.
Det teologiske grunnlaget til islam hviler på (etisk)
monoteisme, som er direkte relatert til opprettholdelse av rettferdighet og
likeverd. Derav termen etisk monoteisme. Koranen beordrer muslimer til å ikke
blande deres tro, basert på humanisme, opprettholdelse av menneskerettigheter
og moralsk sensitivitet med urettferdighet og despotisme.
Med andre ord, den islamske teologien er fundamentalt
demokratisk, humanistisk og menneskerettighetsorientert. Fra år 610 til 661
e.Kr, som regnes som den første islamske perioden, var det dette
menneskerettighetsorienterte idealet som dominerte muslimske samfunn.
Shariah er ikke
guddommelig
Det hersker en utbredt misforståelse blant muslimer og
ikke-muslimer knyttet til ideen om shariah, tolket som den guddommelige
lovkodeks. Begrepet shariah er avledet fra det klassisk arabiske ordet Shar`a,
som betyr en naturlig strøm av vann.
Shariah er en allegori som står for «veien som fører
til rennende elv». Med andre ord, shariah symboliserer utviklingsdyktige
levesett. Shariah er ikke guddommelig. Tvert om er shariah menneskelige
konstruksjoner og fortolkninger for å forstå Guds vilje (Koranen) i spesifikke
historiske kontekster.
Ekspanderingen av det islamske imperiet til ukjente
geografiske områder skapte nye utfordringer og behov, dermed utviklet det seg
detaljerte juridiske lovgivninger for så å regulere nye sosiopolitiske forhold.
Shariah er intet mer enn lovgivning (fiqh, rettsvitenskap) og personlige
formeninger til klassiske muslimske jurister, farget av datidens klima.
Et eksempel er den fryktinngytende apostasitanken som knyttes til Koranen. Denne
doktrinen har sitt egentlige utspring fra den rettslige tanken fra klassisk
islamsk periode, som er et tydelig brudd med Koranens prinsipp om
religionsfrihet. Religionsfrihet innebærer også frihet til forfall fra islam,
uten noen former for psykologisk eller somatisk lidelse.
En av hovedårsakene til den uheldige utviklingen av
sharia som anti-humanistisk er grunnet historiske politiske faktorer. Gjennom
en assimileringsprosess av ikke-islamske elementer og egne politiske
interesser, ble det islamsk-demokratiske politiske styret fra år 661 til 1200
omgjort til et kongedynasti.
Majoriteten av datidens monarker, teologer og jurister
var dypt påvirket av det romerske og persiske riket og disse rikenes
hierarkiske karakter, især det persiske, som var innlemmet i det muslimske
imperiet.
Fra demokratisk
til autoritært
Det var gjennom den klassiske islamske perioden
(800-1200 tallet) at islam som en demokratisk, religiøs pluralistisk og
humanistisk størrelse, ble forvandlet til et monarkisk og totalitært styre.
For å opprettholde det monarkiske herredømme og
hierarkiske klasseskillet, produseres det blant annet lovgivning med hensikt å
ivareta monarkenes maktinteresser.
Den eldste biografien om profeten Muhammad produseres
av Ibn
Ishaq (704-767), arabisk historiker. Denne biografien (norsk
oversettelse: Profetens liv og levnet),
påvirket av den imperialistiske konteksten, betegner og skildrer Muhammad som
blant annet en krigsherre for destruktive og blodige krigføringer – blottet for
sosialetiske, politisk-etiske og humanetiske verdier – gjennom å betone en form
for voldelig krigsteologi.
Imperialistiske korantolkninger blir også produsert, i
favør av monarkene og deres despotiske maktinteresser og motivasjoner.
I strid med
Koranens grunnprinsipper
Hadith-litteraturen – basert på muntlige overleverte
beretninger – blir av den muslimske majoriteten akseptert instinktivt som en av
de autoritative og definerende tekstene hva gjelder koranfortolkning, eller som
et utgangspunkt for en kontekstuell fortolkning.
Hadith-samlingene (tradisjonelle beretninger om
Profeten Muhammad og hans følgere) ble først nedskrevet mellom 800-900 tallet
(cirka to hundre år etter Muhammads død).
De mest eldste, plausible og anvendte hadith-samlinger
innenfor sunnisekten er Sahih al-Bukhari og Sahih Muslim. Begrepet sahih betyr
(godkjent). En godkjent (sahih) hadith er en beretning eller fortelling som er
i harmoni med den fundamentale islamske læren i kraft av ortodoks tenkning.
En grundig kritisk analyse av hadith-materialet som
faller inn i under kategorien «troverdig», svekker hadith-samlingenes posisjon
som et hovedkriterium for koranfortolkning.
Hadith-litteraturen gir uttrykk for sterke
overnaturlige, mytologiske, de-humaniserende, irrasjonelle og umoralske
elementer det store flertall muslimer, som i sitt innerste vesen er humane og
forstandige, vil forkaste og anse i strid med Koranens grunnprinsipper.
Det er som oftest disse anti-Koranske
hadith-beretningene som blir brukt av islamfiendtlige krefter for å sverte
profeten Muhammads karakter og Koranens natur.
Nytter lite med
fordømmelse
Problemet ligger fundamentalt sett i den overleverte
islamske kulturarven. Det nytter lite å fordømme degraderende skildringer av
Muhammad og en voldsdiktatorideologi som en refleks av Koranen, så lenge det
ikke oppfordres til reformasjon av tradisjoner og størknede koranfortolkninger.
Å anse menneskelige fortolkninger og beretninger –
alltid et produkt av historiske omstendigheter og tenkemåter – som eviggyldige
sannhetsåpenbaringer ekskluderer Koranens dynamiske natur og det sentrale
prinsippet om kreativ nytolkning (ijtihad) og fornyelse (tajdid), i takt med
den foranderlige sosiopolitiske virkeligheten.
Muslimske teologer og intellektuelle på norsk jord må
bryte med imitasjontradisjonens lenker (taqlid), som har stagnert den frie
intelligens samt den indre teologiske tenkningen i flere århundrer.
Det er høyst nødvendig å befri intelligensen vår fra
lenkebinding og rigide tankemodeller skapt av beretninger ytret av fortidens
personligheter i despotiske regimer. Om blind imitasjon hadde vært den
sannferdige veien, så hadde profeten Muhammad fulgt fotsporene til sine
forfedre.
Men enhver muslim vet at det ikke var tilfellet. Tvert
om kjempet han mot deres dominerende arkaiske tradisjoner og kulturelle
praksiser, til fordel for en humanisert, pluralistisk og egalitær
samfunnsmodell.
En mørk blindvei
En kritikkløs aksept av de etablerte lovskolene og
autoritetenes doktriner – som avspeiler de sosiale, politiske og økonomiske utfordringene
og forholdene i de tidlige kongedynastiene – er uten tvil en mørk blindvei.
Revurdering og reform av den religiøse tenkningen og
ulike praksiser i islam må gi svar på aktuelle utfordringer av sosiologisk,
økonomisk, politisk og etisk art. Dette kan bare realiseres gjennom muslimenes
befrielse fra dogmatiske, autoritære og konvensjonelle fortolkninger, samt
gjennom å ta utgangspunkt i de åpenbarte menneskerettighetsprinsippene i
Koranen.
Samtlige tradisjoner som hadith og fiqh må tolkes ut
fra Koranens hovedprinsipper, for så å skille mellom det permanente
(transhistoriske prinsipper) og det foranderlige (menneskelige tolkninger av
åpenbaringen i spesifikke kontekster).
Dette omfattende, men essensielle
reformasjonsprosjektet er en tvingende nødvendighet – på norsk jord."
Alt som står her er ordgyteri fra ennå et forkvaklet individ fra de hjernevaskede horder, atter et av disse individene som kontinuerlig beviser at de overhodet ikke evner å ha en eneste klar og reflektert tanke på et personlig plan. Dette er ingenting annet en drøvtygget oppgulp fra muslimske såkalte 'ledere' som stiller i nøyaktig samme kategori. Verden HAR gått fremover siden år 600, noe ingen muslim evner å ta inn over seg. Religion er mental cancer - Islam den verste av dem alle.
SvarSlett